1931-1940

1937 LBD - Lucht beschermingsdienst

• Gepubliceerd in 1931-1940

LBD Luchtbeschermingsdienst.

Maatregelen om de burgers te beschermen tegen luchtaanvallen. Een van die maatregelen was het luchtalarm: bij nadering van vijandelijke vliegtuigen begonnen sirenes te loeien. In 1938, dat even het eerste oorlogsjaar leek te worden, werden in Nederland de eerste verduisterings oefeningen gehouden. Na de Duitse inval in Polen, september 1939, werden in de steden schuilkelders gebouwd, en kwam rondom de steden luchtdoelgeschut te staan.

11-10-1939 Distributiekaart

De Eerste Distributiestamkaart werd vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederland ingevoerd. De kaart uitwisselen met anderen (familieleden en anderen) was verboden.

01-11-1940 Spertijd

Spertijd werd ingevoerd men mocht niet meer op straat komen tussen 2400 en 0400 uur. Dans verbod en koeien verordening (Dat hield in dat er een verplichte vee levering op komst en in werking is waarbij men van iedere vijf koeien er één zou moeten inleveren.

1940 Het begin

Toen de oorlog uitbrak werd er op de Haule nog niet zoveel van gemerkt in het dagelijks leven. Alles ging eerst nog zijn gangetje.