Albert Heijn start historische spaaractie

Oosterwolde – Supermarkt Albert Heijn in Oosterwolde start op maandag 27 januari met een spaaractie. In totaal kunnen er 324 historische plaatjes van Ooststellingwerf worden verzameld.

Iedereen krijgt het verzamelalbum komende week gratis in de brievenbus.
Mei vorig jaar is gestart met de voorbereidingen. Alle historische verenigingen, groepen en enkele dorpsbelangen uit Ooststellingwerf zijn bij het project betrokken geweest. “Elk dorp heeft haar eigen hoofdstuk samengesteld”, vertelt supermarkteigenaar Henkjan van Zanten. “Alle dertien dorpen komen in het boek dus ruimschoots aan bod, waardoor er een uniek overzicht van historisch Ooststellingwerf is ontstaan.”

Historische kennis
Jan Koops uit Oosterwolde heeft van alle bijdrages een geheel gemaakt. “Hij heeft veel historische kennis van onze gemeente in huis en daarbij oog voor detail”, aldus Van Zanten. “Er bestond voor mij geen twijfel dat hij de regisseur van het boek zou worden.” Mede door te kiezen voor een hardcover is het verzamelalbum een prachtig bewaarexemplaar geworden. ‘Ontdek Historisch Ooststellingwerf’ verdient volgens Van Zanten een plek in elke boekenkast.

Dertien weken
In totaal telt het boek 92 pagina’s. Om iedereen de kans te geven het album vol te krijgen, duurt de actie dertien weken. Normaliter staat er acht weken voor een actie. “Dit is dan ook de ultieme spaaractie; een boek voor al onze klanten. Vandaar dat we het boek ook gratis huis-aan-huis laten verspreiden.”

Wie het boek niet in de brievenbus mocht krijgen, kan vanaf maandag 27 januari gratis een exemplaar afhalen bij de servicebalie van de winkel. “Wil je het boek niet, gooi het dan niet weg. Maak er iemand anders blij mee of geef het af in onze winkel”, roept Van Zanten op.

75 jaar bevrijding
Dat juist nu deze spaaractie wordt gehouden, is overigens geen toeval. Dit jaar is het 75 jaar geleden dat Ooststellingwerf is bevrijd door de bezetter. “De oorlog heeft een grote impact op de samenleving gehad, ook in Ooststellingwerf. In het boek wordt daarom ook bewust aan deze periode aandacht besteed.”

Tijdens de actie staat elke week een dorp uit Ooststellingwerf centraal. Hiervoor zijn dertien korte filmpjes voor social media gemaakt, waarin Jan Koops nog iets extra’s vertelt over bijzondere, historische locaties in de gemeente.

Bij elke € 10,- aan boodschappen krijgt de klant een set van vier historische plaatjes cadeau. De actie loopt tot en met zondag 26 april. Op zaterdag 18 april wordt een ruilmiddag gehouden in Het Anker in Oosterwolde.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver.

Laatst aangepast opmaandag 01 juni 2020 15:25