School Haule 100 jaar 1921-2021

Zaterdag 16 oktober 2021 was het dan zover: het schoolgebouw bestond 100 jaar en dat werd gevierd.

Het was heel goed georganiseerd door de schoolleiding en enkele dorpsbewoners. Aan de overkant van de weg was een parkeer terrein gecreëerd voor de auto’s.
En op het schoolplein werden we opgewacht met koffie en gebak.Het plein was druk bezet met Haulenaren en kinderen. Veel oud- Haulenaren hadden de moeite genomen om hun vroegere (weliswaar verbouwde) school nog eens van binnen te bekijken.

Op het plein was er voor de kinderen van alles georganiseerd. Een springkussen, sjoelbak en nog andere attracties waren klaargezet om de kinderen te verpozen.
Bij binnenkomst moesten we onze naam en telefoonnummer vermelden op een lijst i.v.m. de R.I.V.M maatregelen.
Het was al erg druk binnen waar men veel foto’s van leerlingen van vroeger had opgehangen en waar veel belangstelling voor was. Sommige oud leerlingen kwamen van heel ver en er werden dan ook veel oude koeien uit de sloot gehaald.
Erg gezellig dus. Men had oude absentie lijsten en schoolboekjes tentoongesteld, heel interessant om mijn naam te zien met mijn klasgenoten uit de derde klas, ik vermoed dat dit bij mijn favoriete juf was uit Goor. Juf Peters.
Lang is ze niet gebleven. Vreemd om in de voorste klaslokalen te lopen waar je als kind in de houten bank zat met achterin de grote zwarte kachel. De dubbele deuren met het boogje erboven tussen de beide lokalen zijn er nog steeds. Veel herinneringen kwamen bij mij naar boven..
Het turfhok is er niet meer maar in een werkkast waren de restanten van de wc nog te zien met de inhammen waar de hoge raampjes hebben gezeten. Schoolborden zijn ook uit de tijd er hangen nu grote beeldschermen.
Een oude schoolbank ( niet de gene die wij hadden) stond er ook, maar niemand van ons paste er nog in.
Het derde lokaal is opgeofferd aan het dorpshuis jaren geleden, maar in de loop van de tijd zijn er steeds ander lokalen bijgekomen, ook i.v.m. de kleuterschool. Het geheel was zeer de moeite waard om te bezoeken.
Hulde aan de organisatie voor dit evenement.
De geschiedenis van het lesgeven op de Haule kunt u verder lezen op https://historischevereniginghaule.nl/themas/haule-de-geschiedenis/winterschool-o-l-s-de-trede